Isabelle Bossuyt is gefascineerd door vrouwen en mode, kleuren en texturen, beweging en ritme. Ze vormen de rode draad in haar beeldend werk: figuratieve schilderijen die een ode brengen aan de vrouw en haar afbeelden in talloze verschijningsvormen met een grote expressieve kracht.

Kriebel om te creëren

Dat Isabelle ‘iets met haar handen’ zou doen, wist ze als jong meisje al. Creatieve prikkels en een drang om zich artistiek te uiten, resulteerden in studies beeldende kunst en textielontwerp aan het Sint-Lucas in Gent. Tijdens haar opleiding lag de nadruk op ambachtelijke aspecten: voelen, vormen, kneden, tekenen. De praktijk bekoorde haar minder: in het bedrijfsleven zijn de manuele en scheppende handelingen grotendeels vervangen door de computer.

Aanvankelijk combineerde Isabelle textielontwerp met schilderen. In 2008 koos ze resoluut voor haar passie. Ze wijdt zich sindsdien fulltime aan haar kunst, in combinatie met het runnen van de woonwinkel Spherebox. Daar vind je een selectie exclusieve meubels en decoratie, en vanzelfsprekend ook Isabelles werk.

‘Pour le plaisir des yeux’

Door de vorige samenwerking waren Nancy Cool en de eigenaars van deze zolderruimte geen nobele onbekenden voor elkaar. Dat maakte dat er een klik was. Nu klopten ze opnieuw aan bij c [ak’sent] voor het inrichten van de zolderruimte tot een master bedroom. “Het gezin heeft drie kinderen en door er samen over te praten kwamen we tot de vaststelling dat het beter zou zijn om de kinderkamers naar boven te brengen in plaats van de master. Daarnaast was er nog ruimte voor een thuiskantoor en een TV-kamer. De volledige ruimte was monumentaal en dat gevoel wilde ik ook benadrukken. Een fysieke gang met veel deuren en afgesloten hokjes zou hier zonde zijn.”

Sfeer van abdijgang

Bij Isabelle zijn wonen, werken en kunst volledig vervlochten. Op het gelijkvloers van haar huis in Wielsbeke bevindt zich de winkel. Boven woont ze met haar partner en twee dochters, en trekt ze zich terug in haar atelier. Ze verdeelt haar tijd tussen de woonwinkel en haar schilderijen – twee bezigheden die elkaar perfect aanvullen.
Isabelle heeft namelijk een voorliefde voor mooie spullen. Zowel de meubels als de schilderijen zijn pure verwennerij voor het oog. Als schilder spreekt ze dan ook de taal van de esthetiek, met veel aandacht voor het ambachtelijke. Voor Isabelle is kunst ook kunde. Ze heeft nooit de intentie gehad om te choqueren of provoceren, wél om gevoelens te verbeelden op een esthetisch verantwoorde manier.

Vluchtigheid vastleggen

De schilderijen van Isabelle tonen stuk voor stuk mooie, jonge vrouwen. Soms zelfverzekerd en stoer. Soms elegant en ingetogen. Dan weer rebels of als femme fatale. Alle mogelijke gevoelens komen in haar repertoire aan bod, net zoals Isabelle – en iedere vrouw tout court – die emoties zelf weleens ervaart.

Dat Isabelle vooral knappe vrouwen op het doek vastlegt, heeft te maken met haar grote inspiratiebron: mode. De parade van schoonheid, de beweging op de catwalk en de vluchtigheid van het fenomeen fashion – vandaag in, morgen out – stemt tot nadenken. Het is niet zozeer wát getoond wordt dat Isabelle bezielt, dan wel de kortstondige ontmoeting tussen schoonheid en de impliciete verwachtingen ervan. De catwalk van komen en gaan, de focus op perfectie, de theatrale omkadering, de vloeiende bewegingen, het ruisen van stoffen, de impact van kleuren, … ze zijn allemaal even indrukwekkend als vergankelijk.

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN RS WONEN LANDELIJK & VLAAMSE STIJL VOORJAAR 2018